Werkwijze

Huiswerkbegeleiding

 

 

Er zijn verschillende redenen waarom de resultaten van een leerling op school tegenvallen. Het kan zijn dat de leerling zijn/ haar werk niet goed kan organiseren, steeds te laat begint met leren, huiswerk vergeet te maken, zich af laat leiden door social media of games enz. Het kan ook zijn dat de leerling op de verkeerde manier leert, waardoor het geleerde niet beklijft.

 

In alle gevallen kan huiswerkbegeleiding uitkomst bieden. We kijken samen naar het huiswerk en bedenken wat, wanneer en hoe moet worden geleerd. De leerling gaat aan de slag en kan met vragen over de stof bij de begeleider terecht. Om de leerling te leren zelf te bepalen of de stof voldoende goed is geleerd, werken we met oefentoetsen en schriftelijke - en mondelinge overhoringen.

 

We oefenen met geconcentreerd werken, afgewisseld met ontspanning. De leerling mag blijven, totdat het huiswerk klaar is.

Ter voorbereiding op toetsweken kunnen extra begeleidingsmomenten worden ingekocht.

 

 

Remedial Teaching

 

 

Als een kind een forse achterstand heeft met een bepaald vak, bv rekenen, is remedial teaching de aangewezen oplossing. Aan de hand van een diagnostisch onderzoek wordt een handelingsplan gemaakt om op systematische wijze de achterstand weg te werken. Na 6 tot 8 weken wordt het plan geëvalueerd en wordt zo nodig een nieuw plan gemaakt. Het gaat altijd om maatwerk. De leerling en zijn/ haar behoefte staat centraal.

 

Als een leerling bijvoorbeeld vastloopt met rekenen in de bovenbouw, kan dat verschillende oorzaken hebben, bv de tafels worden niet goed beheerst, gebrek aan begrip van maten of breuken, of zelfs problemen met lezen. Ook een leerprobleem kan een oorzaak zijn van de problemen op school. Als de oorzaak goed in beeld is, kan gericht worden gewerkt aan een oplossing, waardoor de leerling weer met zelfvertrouwen en plezier naar school kan.

 

Ook het leren omgaan met een leerprobleem (bv dyslexie, dyscalculie) valt onder remedial teaching. Niet elke leerling ervaart dezelfde problemen en dus zijn ook de oplossingen niet standaard.

 

Remedial teaching kan op school of in de praktijk in Herpen worden gegeven. Het gaat om individuele begeleiding.

 

Telefoon: 06-12040215

Email: info@lerenbijroozen.nl

Bijles

 

Bijles is bedoeld voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben bij een lastig vak.

Of de leerling nu op de basisschool zit of op het voortgezet onderwijs, bijles is mogelijk.

Met extra uitleg en zo nodig extra oefeningen zorgen we dat het kind meer vertrouwen in eigen kunnen krijgt en de lessen op school beter kan volgen.

 

Voor de basisschool zijn er bijlessen rekenen, spelling en begrijpend lezen.

Voor het voortgezet onderwijs is er bijles in alle vakken voor het VMBO en de onderbouw HAVO/ VWO. Voor de bovenbouw is er in ieder geval bijles wiskunde, Nederlands, Engels en economie beschikbaar. Informeer even voor de andere vakken.

Voor het hoger onderwijs is er ondersteuning voor Nederlands, taal- en rekentoets en correctie scripties en werkstukken.

 

 

 

 

 

Trainingen studievaardigheid

 

 

De studievaardigheden plannen, organiseren, snellezen, samenvaten, mindmappen en geheugentraining zijn belangrijk voor iedere leerling. Goed leren is niet hetzelfde als lang leren. Je moet de juiste dingen doen en ze vaak genoeg herhalen. In een training worden de technieken aangeleerd. Om deze goed te leren beheersen is oefenen tussen de lessen door een vereiste.

 

Training leren met dyslexie

Leren betekent voor de meeste jongeren met dyslexie twee keer zo hard werken als een ander kind voor hetzelfde, of een slechter, resultaat. Door het aanleren van vaardigheden, zoals plannen, snellezen, mindmappen en geheugentraining, kan een duidelijke verbetering worden bereikt.

 

 

copyright © 2016 Linda Roozen. All rights reserved.