Huiswerkbegeleiding
Huiswerkbegeleiding
Huiswerkbegeleiding is aanbevolen voor kinderen die problemen hebben met het plannen van hun huiswerk en niet goed weten hoe ze de stof moeten leren. Ook leerlingen die problemen hebben met concentreren of die uit zichzelf hun huiswerk niet goed maken, hebben baat bij huiswerkbegeleiding.
Waarom huiswerkbegeleiding?
Van leerlingen in het middelbaar onderwijs wordt veel gevraagd. Ze moeten hun huiswerk zelf plannen, moeten zelfstandig leren werken en hun weg vinden op een grote school. Veel leerlingen blijken behoefte te hebben aan structuur en aan discipline om huiswerk ook daadwerkelijk te maken. Ook kunnen bepaalde vakken problemen opleveren, waardoor het leren ervan extra tijd en moeite kost.
Als eenmaal een achterstand is opgelopen, wordt het steeds moeilijker die weer in te halen en bovendien vermindert de motivatie en het zelfvertrouwen. Investeren in studiebegeleiding kan dan veel problemen voorkomen.
Werkwijze
Leerlingen die al enige tijd problemen op school hebben, hebben naast slechte cijfers een nog belangrijker probleem: gebrek aan zelfvertrouwen en trots op eigen kunnen. Bij Leren bij Roozen vinden we het erg belangrijk dat de leerling weer vertrouwen leert krijgen in eigen kunnen en trots kan zijn op zijn prestaties, op welk niveau die ook liggen.
Het is van belang te onderzoeken op welke manier een leerling het beste kan leren. Waar de een veel baat heeft bij het maken van schema's, is het voor een ander belangrijk de leerstof mondeling te overhoren, zodat het auditief geheugen wordt geprikkeld. De manier van begeleiden sluit vervolgens uiteraard aan bij de optimale leerwijze van de leerling.
Leren bij Roozen werkt met kleine groepen, zodat alle aandacht uitgaat naar de leerling en zijn of haar specifieke behoeftes.
De begeleiding heeft een standaard opbouw:
- het maken van een studieplanning: wat moet je wanneer leren
- bepalen hoe je de stof moet leren
- het geven van extra uitleg en het overhoren van het geleerde
- evalueren: hoe was het resultaat, welk cijfer is er gehaald.
De evaluatie is belangrijk. De leerling leert hierdoor kritisch kijken naar zijn manier van leren en welk resultaat dat heeft. Bij een minder goed resultaat moet wellicht de aanpak worden aangepast. Een goed resultaat geeft de gelegenheid om complimenten te geven voor een goede inzet en een mooi resultaat. Dit werkt positief door op het zelfvertrouwen van de leerling en de leerling voelt dat hij trots mag zijn op zijn werk.
Hoe vaak moet ik komen?
Hoe vaak een leerling per week naar huiswerkbegeleiding komt is afhankelijk van de hoeveelheid huiswerk die hij van school meekrijgt, van de resultaten die hij heeft gehaald, de motivatie van de leerling om zelfstandig te werken, enz. Over het algemeen geeft 3 รก 4 middagen studiebegeleiding veel rust thuis, omdat dan al het huiswerk bij Leren bij Roozen kan worden gemaakt, en er thuis tijd overblijft voor leuke dingen. De duur van de huiswerkbegeleiding kan per keer verschillen, afhankelijk van de hoeveelheid huiswerk die moet worden gemaakt.
Van tevoren wordt een vast aantal keren per week afgesproken voor huiswerkbegeleiding, met een minimum van 2x per week. Het is altijd mogelijk om een keer extra te komen, bijvoorbeeld tijdens een proefwerkweek.
Lessen die niet tijdig worden afgezegd, worden volledig in rekening gebracht. (24 uur van tevoren, overmachtsituaties uitgezonderd).
- individuele aanpak of kleine
groepjes
- maatwerk
- ontspannen sfeer
- resultaatgericht
- online leren
- hulp bij leerproblemen
- dyslexie
- dyscalculie
- rekenproblemen
- problemen met plannen
- stok achter de deur
- extra uitleg en oefening: samen leren
- extra uitleg stof
- extra oefenen
Veel verschillende vakken
Werkwijze
Leren bij Roozen